EDI-yhteydet - Järjestelmäyhteyksien hyödyt tullausprosessissa

Kuva
EDI Connections - New horizon

Digitalisaatio ja tiedon jakaminen datana ovat yhä kasvavia, merkittäviä teemoja logistiikassa. Avaamme tässä artikkelissa, miten käytämme EDI-yhteyksiä (Electronic Data Interchange) tulli-ilmoittamisen optimoimiseksi.

Digitalisaatio ja automatisoitu tiedonvaihto logistiikka-alalla

Teknologian kehittyminen ja maailmanlaajuiset verkostot ovat luonnollisesti johtaneet digitaalisten ratkaisujen käytön lisääntymiseen toimitusketjuissa viime vuosikymmenen aikana. Tämä on ollut olennaista paitsi fyysisesti kaupattavien tavaroiden kasvaneiden määrien myös oikeellisuuden (compliance) ja turvallisuuden kannalta, kun palveluja kaupataan yli rajojen.

Erilaisista digitaalisista standardeista on tullut tärkeä osa valtioiden välisiä kauppasopimuksia. Jotkin hallitukset ja hallintoelimet ovat omaksuneet esineiden internetin merkityksen ja tehneet tulevaisuuteen suuntautuneita aloitteita, kuten Iso-Britannian Single Trade Window ja EU:n keskitetty tulliselvitys.

Automatisaation ja datan mahdollisuuksista huolimatta jotkut logistiikkapalvelujen tarjoajat luottavat edelleen sisäisiin tiimeihinsä tulli-ilmoitusten tuottamisessa alusta loppuun, vaikka muitakin vaihtoehtoja on.

Ulkopuolisen toimittajan käyttäminen tulliselvitykseen voi olla haasteellista

Toimitusketjuissa on monia liikkuvia osia. Olitpa sitten huolitsijaa käyttävä tavaranhaltija tai toisen yrityksen puolesta toimiva huolitsija, tiedät, että manuaalisen työn määrän vähentäminen prosesseissa on, vaikka tarpeellista, kaikesta huolimatta haastavaa. Samalla asiakirjojen, luovutusten ja tulliselvitysten asianmukainen käsittely vaatii osaamista sekä tarkkuutta.

Tästä syystä tullitoiminnoissa saatetaan tukeutua rahdinkuljettajaan, ja huolitsijat tarjoavat tullin toissijaisena lisäpalveluna.

Mutta miten yhtälö toimii silloin, kun tulliasiointi tarvitsee erityishuomiota, kuten silloin, kun tarvitset tullivarastoonpanoa tai muuta erikoismenettelyä tullisuunnittelua mahdollistamaan? Miten päästään eroon mahdollisista manuaalisista virheistä ja viiveistä?

Miten erikoistunut tullikumppani voi auttaa

Customs Support voi yhteistyössä ohjelmistotoimittajasi kanssa saada järjestelmäsi keskustelemaan EDI-yhteyden (sähköinen tiedonsiirto) avulla meidän järjestelmämme kanssa. Voit jakaa tarvittavat tiedot kanssamme, jotta voimme hallita tulli-ilmoituksia järjestelmästäsi löytyvien, integroitujen tietojen ja dokumenttien perusteella.

Voit keskittyä olennaiseen, eikä tietoja tarvitse syöttää manuaalisesti tai asiakirjoja ladata uudelleen ja uudelleen.

Yhteys voidaan tapauksesta riippuen rakentaa mahdollistamaan tavanomaisia vienti-ilmoituksia ja tuontiselvityksiä tai edistyneempiä ilmoituksia, jotka edellyttävät erityismenettelyä. Järjestelmäyhteys voi esimerkiksi mahdollistaa seuraavat toiminnot:

  • Standardoi tulli-ilmoitusten tilaamisen ja statusseurannan.
  • Luomme tulli-ilmoitukset ja tuloksena toimitamme tullidokumentit kun Tulli vapauttaa ilmoituksen.
  • Asianmukaisen dokumentaation sähköinen arkistointi ja lähettäminen vaikkapa asianmukaisen varaston saataville helpottuu.

Myös huolintayrityksille voimme muodostaa yhteyden järjestelmään tai tarjota kevyempiä digitaalisia ratkaisuja, jotta voitte lähettää meille helposti tulliselvitysohjeet. Jos tullaus ei ole erikoisalaasi, miksipä et käyttäisi vähemmän rahaa ja resursseja tullausjärjestelmiin, säästäisit enemmän aikaa asiakkaidesi hoitamiseen yksinkertaistamalla tullaukset meidän kauttamme.

Kiinnostaako kuulla, mitä Customs Support ja EDI voi tehdä tullitoiminnoillesi?

Customs Support on vahvasti digitaalisuuteen panostava tullipalvelujen tarjoaja, toimimme Suomen lisäksi 12 maassa eri puolilla EU:ta ja Iso-Britanniaa. Meillä on yli 1700 asiantuntijaa, jotka hyödyntävät digitaalista tulliselvitystä päivittäin ja tarjoavat yrityksille kaikkialla Euroopassa paikallista asiantuntemusta ja laadukasta palvelua, missä ja miten tahansa asiakkaamme meitä tarvitsevatkaan. Ota meihin yhteyttä jo tänään.